Tuesday 31 December 2013

Mimpi yang sempurna

Malam ini aku terbangun dari tidurku begitu awal. Dan saat ku melihat, waktu masih menunjukkan hampir pukul tiga pagi. Aku mendengar suara tangisan yang mana aku sendiri pun tidak pasti dari siapakah tangisan itu.

 “Siapakah yang menangis malam-malam seperti ini?” lirihku.

Aku beranjak dari tempat tidurku untuk mencari dari mana tangisan itu. Dan langkahku terhenti ketika aku melewati almari pakaianku. Suara tangisan itu semakin dekat dan jelas. Awalnya perasaanku agak gementar dan takut namun perasaan ingin tahu itu membuatkan aku memberanikan diri juga untuk membuka almari itu. Dan ternyata tidak ada sesuatu yang aneh pun di sana,yang ku dapati hanyalah pakaian-pakaian yang tersusun rapi. Namun tangisan itu semakin dekat dan jelas. Hal ini yang membuatku terus mencari suara tangisan itu dengan membongkar semua pakaianku. Pencarianku terhenti ketika aku terjumpa sebuah jilbab di hadapanku.
Ternyata jilbab itu yang menangis. Aku seperti tidak percaya dengan apa yang aku alami saat ini. Tapi memang benar jilbab itu yang menangis. Tidak berapa lama selepas ia menangis,jilbab itu mula mengatakan sesuatu.

“Ya Allah Ya Tuhanku… sesungguhnya aku bersyukur Kau telah mentakdirkan aku menjadi sesuatu yang wajib bagi hambaMU sehingga aku selalu menjadi sesuatu yang amat berharga dan penting untuk mereka. Tapi tidak untuk kali ini Ya Rabb.. aku yang engkau wajibkan ini tidak berharga langsung di matanya. Ampunilah dia Ya Allah,berikanlah kepada dia hidayahMu,sedarkan dia dan fahamilah dia akan kewajibanku untuknya.

Aku yang masih berdiri di almari yang terbuka dan dihapadan jilbab yang sedang bermunajat itu hanya dapat menitiskan air mata dan menyesali terhadap kelalaianku. Aku hanya memakainya dikala waktu-waktu yang tertentu saja. Ya Rabb…ampunilah aku.
Tidak beberapa lama selepas itu,aku kembali mendengar seperti ada suara yang sedang merintih. Namun kali ini bukan dari jilbab yang berada dihadapan ku tetapi kali ini dari senaskah Al-Quran yang tersimpan rapi di rak buku ku..

“Ya Ilahi…mungkin di antara ciptaanMU aku adalah ciptaanMU yang paling suci. Benda yang selalu diagung-agungkan oleh hambaMu,menjadi pedoman bagi semua ciptaaMU yang mana jika dibaca,dilantukan atau didengar hati ini akan menjadi tenang. Ya Ilahi…sesungguhnya aku amat bahagia akan takdirMU ini. Namun ,di sini aku hanya menjadi seperti buku biasa yang tidak berharga dan tidak bernilai langsung. Aku telah lama disimpanya di sini. Aku sangat merindui dia yang dahulu,dia yang selalu melantunkan ayat-ayatMU dengan merdunya. Kini suara merdunya telah dia berikan untuk lagu-lagu saja yang mana sama sekali tidak mendekatkanya kepadaMU Ya Ilahi. Kembalikanlah dia seperti dahulu,maafkan segala kesalahan dan kecuaiannya.

Setelah mendengar semua itu,tubuhku terkulai lemah. Rasanya tidak sanggup lagi aku menumpang tubuh ini dan aku pun terjatuh dari tempatku berdiri. Ya Allah…ampunilah hambaMU ini sekali lagi.
Selang beberapa saat,telingaku kembali mendengar rintihan dan tangisan yang sangat dekat dengan telingaku. Dekat sekali. Ternyata rambut panjang yang menjadi ikon kebanggaankulah yang menangis dan merintih.

“Ya Allah yang Maha Agung,aku bangga kerana menjadi makhota untuk hambaMU. Aku telah mengindahkan rupa mereka atas izinMU. Tapi Ya Allah.. sesungguhnya aku sangat malu menjadi makhota wanita ini. Wanita yang memperlihatkan aku di khalayak ramai tanpa ada sedikit pun perasaan malu dalam dirinya. Dengan begitu mudah dan begitu bangganya dia mempamerkan keindahanku. Ya Rabb, aku sangat malu kerana dipamerkan dan dipertontonkan begitu saja yang dari bukan mahramku. Terbakar oleh api nerakaMU jauh lebih baik untukku daripada aku terus dipermalukan olehnya. Ku mohon bakarlah aku Ya Rabb.. bakarlah aku, bakarlah aku, bakarlah aku…..”

Tidak…….”teriakku.

 Tiba-tiba aku tersedar dari tidurku.

“ Ya Allah,ternyata semua itu hanyalah mimpiku. Mimpi yang indah dan buruk bagi ku. Indah kerana Kau ingatkan aku dan buruk kerana aku malu akan semua sikap dan kesalahanku.”
Segera aku bangun dari tempat tidurku untuk mengambil wuduk dan mendirikan qiamullail yang hampir tidak pernah aku dirikan.


Ya Rabbi..
Izinkan aku mengucap taubat kepadaMU
Izinkan aku memohon ampunanMU
Bantu aku untuk memenuhi segala kewajibanku
Bantu aku untuk menjauhi segala laranganMU
Ya Ilahi..
Jadikan taubatku ini taubat nasuha
Dan jadikan hijrahku hijrah yang kaffah

1 comment: