Wednesday 27 February 2013

sahabat sejati




Hari ini perasaanku agak tenang dan gembira sangat kerana aku baru habis berjalan-jalan menenangkan fikiran dengan Khairani orang yang aku sayangi. Hari-hariku terasa begitu indah dan bahagia dengan kehadirannya. Oh ya,aku adalah Zaquan dan aku mempunyai seorang sahabat baik bernama Zafuan,. Aku dan Zafuan  tidak dapat dipisahkan,dari kecil hingga sekarang kami selalu bersama-sama ke mana saja seperti air yang dicincang tidak akan putus. Aku seorang yang agak aktif dan sahabatku ini seorang yang agak pendiam.

******************
Akhir-akhir ini aku sering merasakan sakit di kepalaku seperti mahu meletup saja. Hari ini dalam jadual menunnjukkan giliranku untuk membuat pembentangan di depan kelas. Saat aku membuat pembentangan tiba-tiba pandanganku menjadi kabur dan aku jatuh terpengsan. Teman-teman dan pensyarahku terkejut lantas membawaku pergi ke hospital yang berdekatan.

Saat aku sedar,Zafuan dan Khairani sudah ada disampingku. Syukurlah kamu sudah sedar,kata Khairani.
"Aku di mana? Kenapa aku di sini?" aku bangun sambil memegang kepalaku yang agak sakit ini.
"Tadi kamu pengsan",kata Khairani.
"Betul tu tadi kamu pengsan semasa membuat pembentangan di depan kelas" Zafuan menambah.
"Sekarang kamu rehat saja"kata Khairani dan Zaquan.

******************
Disebabkan akhir-akhir ini kepalaku sering mengalami kesakitan,aku memutuskan untuk pergi ke hospital untuk membuat pemeriksaan. Tapi aku tidak memberitahu sahabat baikku apatah lagi kepada orang tuaku. Aku takut mereka semua khuatiri denganku.
"Silakan duduk,cik Zaquan"
"Terima kasih doktor. Bagaimana hasilnya? Saya baik-baik saja bukan?"
"Sebentar"doktor mengamati hasil pemeriksaanku.
"Maaf cik,nampaknya saya harus memberitahu pada orang anda kerana ini sangat serius".
"Kenapa doktor?sampaikan saja pada saya,nanti saya akan sampaikan pada orang tua saya".
"Baiklah,sebelum itu saya harap anda sabar dan tabah apa yang akan saya katakan ini. Anda diserang penyakit kanser otak".

Aku sangat terkejut dan menjadi kaku seketika setelah mendengar penjelasan doktor sebentar tadi. Seluruh badanku berasa begitu lemah.
"Penyakit ini sangat sukar untuk disembuhkan,apatah lagi anda sudah di peringkat akhir".
"Bagaimana dengan saya doktor?"
"Saya hanya dapat memberikan ubat saja untuk memperlambatkan perkembangan kanser itu,selebinhya kita serahkan pada Allah".
Kini air mata jernih di kelopak mataku mengalir  secara tiba-tiba. Seperti mimpi saja kenyataan ini.

****************
Sekarang aku sering menyendiri dan menjadi seorang yang agak pendiam. Berbeza dengan hari-hariku sebelum ini. Ceriaku hilang setelah aku tahu tentang kenyataan ini. Tentu orang pertama menyedari tentang perubahanku adalah Zafuan.
"Kenapa dengan kamu  Zaquan? Kenapa jadi diam begini".
"Aku tak ada apa-apa,cuma rasa tidak bersemangat saja".
"Betul ke ni?"
"Yela betul,kamu tenang dan rileks saja okay".

Hampir semua orang bertanya tentang perubahanku. Mereka hairan kerana Zaquan yang ceria dulu telah bertukar menjadi diam. Orang tuaku,Zafuan,Khairani dan teman-temanku yang lain mulai menyedari dengan perubahanku. Bila mereka semua menanyakan hal ini,aku hanya memeberikan asalan yang masuk akal saja. Aku tahu, aku telah membohongi mereka semua. Aku tahu satu hari nanti oasti mereka semua akan tahu juga tentang penyakitku ini. Aku belum mengambil keputusan untuk memberitahu mereka semua,biarlah aku menanggung penyakitku seorang diri.

*****************
Hampir lima bulan rasanya aku menyembunyikan penyakitku ini. Semakin hari aku semakin terseksa. Aku selalu pening kepala,sakit kepala dan pengsan. Orang-orang di sekitarku semakin mencurigaiku tapi aku masih merahsiakannya dari pengetahuan mereka. Sampai satu hari ibu ke bilikku untuk memanggilku makan tiba-tiba dia melihat aku sudah terbaring di lantai dan ada darah keluar dari hidungku,

Oranng tuaku segera membawaku ke hospital yang berdekatan. Aku tidak sedarkan diri dalam beberapa hari. Dan saat aku dibawa ke rumah sakit,orang tuaku bertanya kepada doktor tentang penyakitku.
"Sebenarnya apa dah jadi dengan anak saya doktor?"tanya abah.
"Yela doktor,mengapa anak saya selalu pengsan?"tambah ibu.
"Maafkan saya ibu dan ayah,nampaknya inilah masa yang sesuai untuk saya bagi tahu tentang semua ini. Aku memang meminta supaya doktor merahsiakannya daripada sesiapa pun.
"Zaquan meghidap penyakit kanser otak peringkat akhir".

Ayah dan ibu terus menagis apabila mendengar penjelasan doktor sebentar tadi. Mereka seperti tidak percaya.
Ayah berusaha tabah."Bagaiman keadaannya sekarang doktor?".
"Kanser otak itu semakin hari semakin berkembang dan saya rasa saya tidak dapat buat apa-apa lagi. Kita hanya dapat berdoa kepada Allah dan menyerahkan semuanya kepadaNYA pada saat ini. orang tuaku terdiam dan terkesima.

*****************
Hampir empat hari aku tidak sedarkan diri. Dan selama itu pula teman baikku Zafuan dan orang tuaku selalu menemaniku termasuk juga Khairani. Walaupun aku tidak dapat sedarkan diri dalam amsa itu tetapi aku seolah-olah dapat mendengar suara-suara orang yang menyayangiku.
"Mengapa dan kenapa kamu tidak memberitahu kepadaku tentang semua ini. Kasihan kamu,kamu harus menanggung penyakit ini seorang diri".kata Zafuan sambil memegang erat tanganku.

Setelah mendengar suara Zafuan,aku membuka mataku. Mereka semua senang dan gembira melihatku kembali sedar." Kamu sudah sedar,Zaquan. Kamu sudah empat hari tidak sedarkan diri" kata Zafuan.

Aku tersenyum dan lalu berkata,"aku rasa umurku tidak panjang lagi Zafuan,aku amanahkan Kahirani kepada kau. Kau jagalah dia sebaik-baiknya dan aku merayu dan memhon agar kau sayangilah dia sepertimana kau menyayangi diriku ini".
"Tapi kau?"ucap Zafuan.
"Sudahlah Zafuan,aku merayu sangat-sangat kepada kau penuhilah permintaan terkahirku ini. Aku tahu kau juga menyukainya dalam diam. Aku ingin kau bahagia". aku memberikan senyuman terkahirku.

Dan terdengarlah suara alat di sebelahku menandakan yang kau telah tiada di dunia ini dijemput Ilahi. senyumanku menghantarku pergi jauh dari dunia ini
"Zaquannnnn........."teriak Zafuan sambil menyebut namaku.
TAMAT...

No comments:

Post a Comment